Hvornår skal man slå sin plæne for sidste gang?

Jeg har lige købt mit første hus med tilhørende græsplæne. Nogle råder mig til ikke at slå plænen mere i år, da det giver sundere græs til næste år – andre siger at plænen skal slås helt frem til der kommer frost. Hvornår skal man slå sin plæne for sidste gang?

Med venlig hilsen
Martin Wamzler, oktober 2003

Svar

Det er skam ikke så let at svare på, for det afhænger af fugtighed og varme i jorden. Så længe der er mere end 5 graders varme i jorden vil græsset fortsætte væksten. Det kalder på klipning, men hvornår er det sidste gang?

Det er måske bedre at svare sådan: græsset bør være ret højt efter den klipning, som man gætter på er den sidste. De fleste indstiller klippehøjden til 6 cm (mod 4,5 i sommertiden). Skulle græsset så gro lidt, kan man bare klippe igen i 6 cm højde.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

FAUSOL A/S

HORNUM græsfrø: Kvalitets græsblandinger

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Græsplænen > Hvornår skal man slå sin plæne for sidste gang?