Skal vi tromle græsplænen?

Vi anlagde græsplæne for 2 år siden. Den er nu meget ujævn. Kan den tromles eller skal der andet til?

Med venlig hilsen
Simon From, marts 2004

Svar

Den bedste måde at jævne plænen på er ikke at tromle den. Ved tromling opnår man jævnheden på bekostning af røddernes trivsel. De får simpelthen for lidt luft, fordi alle mellemrummene mellem jordpartiklerne er mast sammen. Derfor skal man helst jævne ved at strø en topdressing ud over plænen. Hvis jorden i forvejen er meget leret, bør topdressingen bestå af lige dele filtergrus (»vasket grus«) og harpet kompost. Hvis jorden er sandet, bør topdressingen udelukkende bestå at harpet (siet) kompost.

Topdressingen fordeles nogenlunde jævnt over plænen, og bagefter river eller fejer man den ned i de huller og sænkninger, hvor der er mest brug for den. Laget bør dog ikke blive tykkere end 3 cm noget sted, og hvis det ikke er tilstrækkeligt til, at hullerne er helt jævnet, må man gentage udstrøningen, når græsset er vokset godt igennem topdressingen.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

FAUSOL A/S

HORNUM græsfrø: Kvalitets græsblandinger

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Græsplænen > Skal vi tromle græsplænen?