Hvorfor bliver vores græsplæne gul?

Hej

Vores 3-årige græsplæne er meget gul. Hvorfor er den det? Først på sommeren er den rimelig grøn, men bliver hurtig gul, når varmen er der. Vores jordbund er meget sandholdig. Vi har både gødet samt kalket. Vil det evt. hjælpe at komme lidt nyt jord ovenpå? Hvilket?

Med venlig hilsen
Finn Pedersen, marts 2004

Svar

I første omgang er der ingen tvivl, for sådan som I beskriver det, så skyldes misfarvningen, at plænen mangler vand. Misforstå mig nu ikke, jeg råder ikke til, at man vander en græsplæne. I stedet skal der noget helt andet til. I må have skabt en jord, som holder bedre på vandreserverne, og dér har I selv fundet svaret: der skal tilføres ny jord. Jeg vil anbefale en årlig topdressing i april med et 2–3 cm tykt lag af harpet (siet) kompost. Champignonmuld er lige så godt, hvis det kan skaffes, for det er ret store mængder, der er tale om. 2 cm muld betyder 20 liter muld pr. kvadratmeter. På 100 kvadratmeter bliver det altså 100 gange 20 liter = 2000 liter eller 2 kubikmeter muld.

Der kan dog være noget helt andet på færde, nemlig gåsebillelarver. Prøv at trække nogle græsplanter op midt på sommeren. Mellem rødderne vil I finde nogle hvide, 1 cm lange larver med brunt hoved, hvis det er gåsebillelarver, der er skyld i gulfarvningen. Men under alle omstændigheder vil topdressingen dog gavne plænen, når jorden er så sandet.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

FAUSOL A/S

HORNUM græsfrø: Kvalitets græsblandinger

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Græsplænen > Hvorfor bliver vores græsplæne gul?