Hvordan bekæmper man almindelig guldstjerne i en græsplæne?

Min nabo har et problem med mange alm.guldstjerne, Gagea lutea i sin græsplæne. Findes der et middel imod det?

Med venlig hilsen
Vibeke Grue, april 2005

Svar

Hvor er han heldig – det er bare så flot. Jeg har netop beundret en sådan en plæne den anden dag. Bedste middel er at få ham til at holde af dem. Herregud, de visner jo væk efter blomstringen her i foråret.

Det er et løg under hver plante, så eneste måde at slippe af med dem på i en græsplæne – hvis han nu ikke kan omvendes – er at udsulte løgene ved at klippe toppen af i foråret, så vil de over en hel del år få mindre og mindre energi at skyde fra. Han kan selvfølgelig også prøve at stikke dem med et mælkebøttejern, så kan han fjerne mest mulig, men jeg tror ikke han kan komme til at ødelægge løget.

Det hjælper ikke noget at omlægge græsplænen, da jeg ikke tror, at han vil være i stand til at få fjernet alle løgene.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

FAUSOL A/S

HORNUM græsfrø: Kvalitets græsblandinger

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Græsplænen > Hvordan bekæmper man almindelig guldstjerne i en græsplæne?