Hvor tit skal en nysået græsplæne vandes?

Jeg har lige fået sået en ny græsplæne. Hvor tit skal jeg vande den?

Med venlig hilsen
Christian, august 2007

Svar

Du skal helst ikke vande en nysået græsplæne, mens den er i gang med at spire. Græsfrø spirer på få dage, når de sås på det rette tidspunkt af året. Du har været ca. en måned for tidlig ude – her i august risikerer man at få en tør og varm periode, som den vi lige har nu, hvor græsfrø ikke spirer særligt godt. Og hvis de spirer, har planterne svært ved at komme i groning, hvis det gode vejr fortsætter. Men måske er du heldig og bliver reddet af en god gang regn i de kommende dage – og af den dug, der troda alt falder om natten i øjeblikket. Ellers må du så om først i september i en periode med fugtig jord. Det er bedst at så med udsigt til nogle dage med regn og overskyet vejr.

Hvis du vil forsøge at vande, så er det bedst at bruge en vander eller vandingsslange, som giver en næsten støvagtig regn ud over stykket, så jorden ikke slemmes sammen om de spæde rødder.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

FAUSOL A/S

HORNUM græsfrø: Kvalitets græsblandinger

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Græsplænen > Hvor tit skal en nysået græsplæne vandes?