Hvorfor visner vores thujahæk?

Vi plantede en thujahæk sidste efterår. Nogle gik ud med det samme, dem udskiftede vi med nye – der jo altid et vis spild. Men nu et år senere visner mere eller mindre hele grene, fra stammen og ud ad. Samtidig skyder den fra stammen og fra enden af grenen.

Grenene visner »natten over«, man kan næsten se fra dag til dag, at der kommer flere visne grene. Hvad kan dette skyldes? De visne grene sidder meget løse og falder af hvis vi rører ved planten, hvilket har medført at planten næsten er bar for neden, men skyder stadig fra toppen.

Det er ikke kun et bestemt sted i haven, feks. ud mod vejen, det er hele vejen rundt.

Med venlig hilsen
Vickie Nørremark, oktober 2002

Svar

Når symptomerne kommer så brat, må der afgjort være tale om, at der er noget alvorligt galt i rodnettet. Derimod er det svært at sige, hvad der er sket helt konkret. Prøv at tænke følgende checkliste igennem:

  • Er der højtstående grundvand?
  • Er der vandstandsende lag (f.eks. et al-lag) i jorden?
  • Har der været gødet voldsomt i det forløbne år?
  • Har der været meget havgus?
  • Har der været sprøjtet på grunden, f.eks. med Roundup?
  • Har grunden tidligere været industrigrund?
  • Har der været foretaget ukrudtsbekæmpelse med gasbrænder?

Hvis ingen af disse muligheder svarer til forholdene på stedet, må man søge årsagen i et svampeangreb på rødderne. Det kan forekomme, at forskellige rodbrandsvampe angriber ellers sunde planters rødder, når jorden er vedvarende våd og kold. Dette kan kantrolleres ved at grave en af de døende planter op og se efter, om rodspidserne er friske og hvide eller brune og rådnende.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Forhandlerguide

Arresø Pil

Flet selv pilehegnet

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Hegn og hæk > Hvorfor visner vores thujahæk?