Skal vi eller landmanden klippe hækken på marksiden?

Vores grund har mark på 2 sider. Hvem påhviler det at klippe hækken på marksiden? Vi klipper på vores side. Vi har ladet hækken være på marksiden for at undgå, at manden pløjede for langt ind. Han forlanger, at vi også skal klippe på marksiden, da grenene ridser hans 20 år gamle traktor. Hvad gør vi?

Med venlig hilsen
Hennie Bille, november 2007

Svar

Der er regler for vedligeholdelsen af hegn i hegnsloven. Der skelnes mellem egne hegn og fælleshegn.

Hvis hegnet står inde på jeres grund og ikke er fælleshegn, så skal I klippe på begge sider, medmindre at hegnssynet skønner, at hegnet er til væsentlig nytte for naboen. Det er det næppe, når det er ud til en mark. (Se i Hegnslovens § 20 stk. 3). Ofte står hegn ud mod mark på egen grund, så I skal have styr på, hvor skellet er.

Hvis det er fælleshegn, deles arbejdet eller udgiften med vedligeholdelsen som udgangspunkt lige mellem parterne. I kan læse de nærmere regler herom i Hegnslovens Kapitel IV om Hegnenes vedligeholdelse (§ 18–26).

På landet er det meget normalt, at haveejere klipper hækken på marksiden, selvom de ikke er pligtige. Den væsentlige grund hertil er nok, at man så er sikker på, at hækken bliver klippet pænt og rettidigt.

Hvis I ikke kan blive enige med naboen, så har I mulighed for at indbringe det for Hegnssynet i kommunen. Den, der taber sagen, skal betale gebyret for hegnssynet, som er 1125 kr i 2007.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Arresø Pil

Flet selv pilehegnet

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Hegn og hæk > Skal vi eller landmanden klippe hækken på marksiden?