Hvornår kan vi skære en hæk af sargentæble tilbage?

Vi har en hæk af sargentæble, som er 30 år gammel, 2,50 m høj og 2,50m bred. Vi vil gerne skære den tilbage til 0,5 høj og 0,5 bred.

Kan den tåle det, og hvornår skal vi gøre det?

Med venlig hilsen
Jens Ove Gay, januar 2008

Svar

Det rette tidspunkt for en »foryngelse« (altså en tilbageskæring) af en hæk af sargents æble, Malus sargentii, er netop nu i januar–februar. Skær ned, så både højde og bredde er overskredet med 10–15 cm og gå så hver enkelt plante efter og finskær, sådan at hvert snit ligger lige uden for en grenvinkel. På den måde undgår man de mange stabbe, som tilbyder de skadelige svampe næring, mens de samler kræfter til et angreb ind i planten.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Arresø Pil

Flet selv pilehegnet

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Hegn og hæk > Hvornår kan vi skære en hæk af sargentæble tilbage?