Hvilken art passer bedst til en lav middelalderhæk?

Jeg er i færd med at anlægge en rektangulær klosterhave (ca. 10 × 5 m) med stier af natursten. Haven skal have krydderurter o.lign. Det er planen at den skal omkranses af en hæk.

Nu er mit spørgsmål så, hvilken hæk der vil passe bedst til projektet. Jeg har selv tænkt på taks, men hvilken hækplante vil være mest oprindelig?

Med venlig hilsen
Bjarke Klemensen Gade, april 2008

Svar

Buksbom vil være det oplagte valg. Brug den lille kantbuksbom, Buxus sempervirens ‘Suffruticosa’, og køb den i bakker med 10–15 cm stiklinger, det er billigst. Eller tag ud på en kirkegård og spørg, om du må tage lidt skud fra deres lave hække, så du selv kan lave stiklinger derhjemme, det er gratis.

En anden lav buksbom er Buxus microphylla ‘Mimer’, der nok ikke er i handelen som små hækplanter. Den kunne også bruges i form af stiklinger, som du selv dyrkede videre på.

Med venlig hilsen
Niels Junggreen Have
Landskabsarkitekt

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Arresø Pil

Flet selv pilehegnet

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Hegn og hæk > Hvilken art passer bedst til en lav middelalderhæk?