Kan I hjælpe os med at sortsbestemme vores liguster?

Vi plantede i foråret en ligusterhæk, og der er gået 12–14 planter ud. Disse planter vil vi selvfølgelig gerne erstatte, men problemet er nu at planteskolen ikke kan oplyse os om hvilken sort de har solgt os. Vi har en formodning om at sorten hedder ‘Atrovirens’ eller ‘Atros’. Er dette muligvis to navne for den samme sort, eller kan man kende forskel på de to sorter? Er der specielle kendetegn således at man kan kende de enkelte sorter?

Med venlig hilsen
Mette Hedemann, november 2002

Svar

Her rammer du ind et af planteskoleverdenens problemer – der kan nogle gange ske sammenblandinger.

Ligustrum vulgaris ‘Atrovirens ’ er en gammel sort, som er udvalgt fordi den er vintergrøn og har mørke blade, men den er efterhånden et sammenrod af flere forskellige kloner. Der er i dag udvalgt en afløser, som kaldes Ligustrum vulgare ‘Atros’ Dafo.

Med venlig hilsen
Jens Thejsen
Konsulent, underviser og forfatter, www.jensthejsen.dk

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Arresø Pil

Flet selv pilehegnet

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Hegn og hæk > Kan I hjælpe os med at sortsbestemme vores liguster?