Skal vi klippe vores nyplantede hæk, som kun består at tynde pinde, helt ned?

Vi har fået plantet ligusterhæk nu i efteråret (nyanlagt have i nybyggeri), og er i tvivl om beskæring. Hækken har allerede nået den højde, den skal have. De nye planter er nemlig nærmest lange ris på en meter og tyve. Planterne har ingen sideskud og hækken ligner mest en række pinde, der stå og svajer for vinden. Hvordan og hvornår skal vi beskære? Vi vil jo gerne have en tæt hæk.

Med venlig hilsen
Gitte, december 2002

Svar

De fleste ville nok råde dig til at skære »pindene« ned til ca. 5 cm over jorden, så der kan dannes en 4–5 nye hovedgrene helt nede fra. Det vil jeg nu ikke. I stedet vil jeg foreslå dig, at du lader pindene stå, som de er. De rummer nemlig en stor del af planternes samlede madpakke. Og det er fra den, de nye sideskud skal dannes. Med lidt tålmodighed får du en hæk der kombinerer stor stivhed i stammen med tæthed og smalt udseeende.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Arresø Pil

Flet selv pilehegnet

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Hegn og hæk > Skal vi klippe vores nyplantede hæk, som kun består at tynde pinde, helt ned?