Kan en bøgehæk klare suset?

Vi bor et meget åbent sted på landet, hvorfor der også blæser meget (temmeligt voldsomt, tro mig!). Vi kunne godt tænke os at plante en bøgehæk, men vil den voldsomme blæst hæmme hækkens udvikling, og hvordan skal man bære sig ad, for at få den stor, robust og kraftfuld hurtigt?

Med venlig hilsen
Steen, december 2002

Svar

Et godt råd i den situation er følgende: lad være med at plante bøg som hæk, men brug i stedet avnbøg. Den ligner tilstrækkeligt til at give samme præg til haven, men den har et par fordele, som kan komme til nytte i et vindplaget område: Dels tåler avnbøg udtørring bedre end bøg, og dels står den bedre fast på grund af et meget mere dybtgående rodnet.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Arresø Pil

Flet selv pilehegnet

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Hegn og hæk > Kan en bøgehæk klare suset?