Er det for overdrevet at plante hele min bøgehæk om?

Jeg plantede sidste år ca. 100 meter bøgehæk (50–80 cm høje planter) rundt om vores grund. Det var planter med et meget kraftigt rodnet. I år er alle planterne, på nær 5, kommet fint og skudt ca. 10 cm. Men jeg overvejer at hive det hele op igen og grave ordentlig ud med en minigraver. Årsagen til dette er, at da jeg plantede bøgehækken gravede jeg med en spade og nogle steder stødte jeg på så hård lerjord, at det var umuligt at komme dybere end 3/4 spadestiks dybde. Det var som at hamre spaden ned i beton. Rødderne blev derfor disse steder drejet vandret hen i renden. Planterne har på disse steder set lidt mere tørre ud i sommerens løb end de andre. Så jeg har min tvivl om rødderne kan klare den hårde lerjord nedenunder. Jorden på vores grund er meget leret, men alting ser ud til at vokse frodigt.

Jeg vil gerne høre jeres mening, om det er for overdrevet at plante det hele om og i givet fald hvor stor/dyb rende skal der til, samt hvilken tilsætning af muldjord/sand/kompost eller andet vil I anbefale.

Med venlig hilsen
Torben Jensen, december 2002

Svar

Det vil nok være overdrevent at plante hele hækken om. Til gengæld er det meget nødvendigt at få brudt den komprimerede jord op på de steder, hvor den findes. Det vil nemlig ikke lykkes at få planter til at gro der – i hvert fald ikke bøgeplanter.

I øvrigt er det uklogt at vride eller dreje med rodnettet. Rødderne beholder nemlig den stilling, man efterlader dem i. De kan ikke rette sig ud, og de kan ikke fordele sig. Der vil komme nye rødder til (forhåbentlig), og de vil være godt fordelt, men de ældre rødder vil for tid og evighed være låst der, hvor I anbragte dem.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Arresø Pil

Flet selv pilehegnet

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Hegn og hæk > Er det for overdrevet at plante hele min bøgehæk om?