Har i et forslag til en hæk til en parklignende have?

Vi har lige købt et hus med en stor parklignende have. Hele haven er en stor græsplæne med gamle frugtræer, valnød, eg og blodbøg. Vi vil gerne flere rum i haven og bl.a. en køkkenhave. Vi vil gerne have lavet en hæk omkring køkkenhaven, men er i tvivl om, hvad vi skal vælge. Vi vægter…

  • at det en kræver et minimum af pleje.
  • at den dækker godt.
  • at den passer sammen med resten af haven.
  • at den ikke er giftig.
  • at den er over 150 cm.

Vi har overvejet nogle blomstrende hække, men er bange for, hvorvidt den vil bryde for meget i den lille park. Har I et godt råd?

Med venlig hilsen
Martin Lehmann-Poulsen, december 2002

Svar

Når man skal vælge hæk, er der mange muligheder. Man kan vælge en stram hæk, som kræver klipning eller man kan vælge en hæk der er flot som uklippet hæk.

Klassiske hækplanter er bl.a. avnbøg, Carpinus betulus, som kan klippes stramt og står blot med visne blade langt ind i vinteren. Almindelig Bøg, Fagus sylvatica, har samme kvaliteter som avnbøg. Man kan også vælge stedsegrønne hække og den storbladede buksbom, Buxus sempervirens ‘Rotundifolia’, bliver meget flot som kippet hæk. Almindelig taks, Taxus baccata, er en anden mulighed for en stedsegrøn hæk, som virkelig kan tåle at blive klippet. Både taks og buksbom kan let rettes op, hvis man får klippet lidt for meget og forkert.

Man kan også vælge en mere uformel uklippet hæk. Her er fjeldribs, Ribes alpinum, en klassiker som både kan klippes og stå som uklippet hæk. Den har den anden fordel, at den er meget tidlig i løvspring. Glansdværgmispel, Cotoneaster lucidus, er løvfældende og får glinsende grønne blade og er flot med sorte bær. Purpur-pil, Salix purpurea ‘Gracilis’ bliver som uklippet bred, men ikke meget mere end 150 cm, er løvfældende. Den står med flotte purpurfarvede grene om vinteren. Birkebladet spiræa, Spiraea betulifolia, er en fantastik smuk hæk både i blomst, men måske især med høstfarver, som kan være gule og røde, den når dog ikke op på 150 cm i højden. Her kan man så måske bruge rødskærm, Spiraea japonica, som har rosarøde blomster, og som fint kan gå som uklippet hæk.

Mulighederne er mange flere, og det kan betale sig at få tænkt hele haven igennem for at vurdere hvilken type hæk som passer ind i helheden – for parklignende kan jo være mange ting.

Med venlig hilsen
Jens Thejsen
Konsulent, underviser og forfatter, www.jensthejsen.dk

Kommentarer

Forhandlerguide

Arresø Pil

Flet selv pilehegnet

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Hegn og hæk > Har i et forslag til en hæk til en parklignende have?