Overlever ligusterhækken tilbageklipning og flytning?

Flyttet hæk

Her ses den tilbageklippede hæk – bliver den fin og tæt igen? Foto: Søs Jakobsen

Jeg skriver til jer, fordi jeg håber, at I kan give mig et godt svar. Den 1. oktober fik vi flyttet vores hæk midertidig, fordi hele vores have skulle graves op, og min mand fik at vide, at den skulle klippes helt ind, før man kunne flytte den.

Nu vil jeg godt høre, om I kan sige mig, om den kommer igen, eller om der er sagt noget forkert til os. Min mand sørgede for at vande den, imens den var flyttet. Men jeg synes, at den ser så trist ud. Da jeg sidste år så, hvor tæt den var klippet, blev jeg meget ked af det, men både min mand og de folk, der bad os om, at den skulle flyttes, siger at den har godt af det og nok skal komme igen. Det håber jer er sandt, og at det bliver i år.

Med venlig hilsen
Søs Jakobsen, marts 2010

Svar

At dømme efter billederne er der tale om en ligusterhæk, og hvis det passer, skal den såmænd nok overleve. Forvent dog ikke, at den bliver tæt og fin allerede næste sommer. Det kommer til at tage nogle år, før den ligner sig selv.

I øvrigt kan man altid selv se, om en træagtig plante er levende. Det gør man ved at kradse barken væk på en ung gren. Hvis underbarken er grøn, betyder det, at grenen (og altså planten) er levende, men hvis underbarken er brun, så er i hvert fald dén gren død. I den situation kan man prøve andre grene på samme plante, og hvis de alle viser brun underbark, må planten betragtes som død.

Endelig en sidste kommentar, nemlig den, at hækken sandsynligvis bliver kønnere og også hurtigere køn, hvis I skærer den ned til ca. 10 cm højde, før I planter den igen, – men det er et valg, I selv må træffe, for det kommer sandelig til at se voldsomt ud.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Arresø Pil

Flet selv pilehegnet

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Hegn og hæk > Overlever ligusterhækken tilbageklipning og flytning?