Hvad skyldes lus og svamp på min bøgehæk?

Jeg har indskåret min bøgehæk til den tykke del på den ene side af gangen, med 2 år mellem hver beskæring. Har siden haft store problemer med lus og herefter meget svamp (sorte blade). De tørrer så ud; og herefter falder de af før jul. De bliver altså ikke siddende. Hækken er herefter helt bar for blade hele vinteren, indtil næste udspring, som er utrolig smuk. Men så starter cyklussen forfra igen. Jeg har prøvet at sprøjte på forskellig vis (herefter en lille bedring) – specielt med svovlmidler. Har fået anbefalet en »15–5-opløsning« her i vinterperioden. er dette så det endelige svar før en helt ny hæk? På forhånd tak.

Med venlig hilsen
Jim F. Hansen, januar 2003

Svar

Problemets årsag ligger et helt andet sted. Lusene og svampeangrebene er kun symptomer på en ubalance i bøgeplanterne, som skyldes, at de – midlertidigt – har fået et alt for stort rodnet.

Tilbageskæringen har forrykket balancen, sådan at toppen bliver overforsynet med gødning og vand. Det giver salatagtig, sart vækst med tyndhudede blade og ringe modstandskraft.

Det er en ringe trøst, men reelt den eneste mulige, at problemerne vil rette sig i takt med at rod og top kommer i balance igen. Derfor er der heller ikke grund til at sprøjte og gøre andre krumspring.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Arresø Pil

Flet selv pilehegnet

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Hegn og hæk > Hvad skyldes lus og svamp på min bøgehæk?