Kan Escallonia bruges som hækplante?

Hej!

Jeg ønsker en smukt, stedsegrøn og blomstrende uformel hæk, og er i den forbindelse faldet over planten Escallonia. Hækken vil komme til at stå øverst på en skråning og vil få sol hele dagen. Er denne plante hårdfør nok og er den velegnet som hækplante?

Med venlig hilsen
Thomas Nis Lorenzen, februar 2003

Svar

Der findes en del arter af Escallonia, og langt de fleste kan ikke klare sig i Danmark. Man kan dog købe nogle stykker i specialplanteskoler, men helt hårdføre er de ikke. Der står nogle stykker af dem rundt omkring, især Escallonia rubra med røde blomster og Escallonia virgata med hvide blomster, men de står som regel meget beskyttet, så de kan ikke anbefales til hæk.

Med venlig hilsen
Jens Thejsen
Konsulent, underviser og forfatter, www.jensthejsen.dk

Kommentarer

Forhandlerguide

Arresø Pil

Flet selv pilehegnet

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Hegn og hæk > Kan Escallonia bruges som hækplante?