Overlever vores delvist brune thujahæk?

Vi har en meget lang thujahæk, ca. 20 meter lang og 180 cm høj, formentligt plantet i 1973. Jeg har nu opdaget, at den er helt brun på den ene side. Den anden side der vender ind imod os, og som vi kan se dagligt er grøn, men måske en anelse brun, hvis man skal være rigtig sortseer.

Mine spørgsmål går nu på:

  1. Er den frostskadet?
  2. Er den angrebet af noget grimt?
  3. Kan der være nogen, der ønsker den væk. Vi bor i en grundejerforening, hvor der som alle andre steder også er folk der kan finde på »sjove« ting. Dertil har vi hund, der gør af og til langs hækken. Det generer specielt hundeejere der går forbi.

Jeg tror ikke, der er nogen, der ønsker os ondt, men det er da mærkeligt med hækken. Kan den reddes med vand? Den kan jo være tørstig. At vi har haft meget sne, og den er smeltet er jo ikke det samme som at hækken har fået vand i vinter.

Måske jeg skal fortælle, at min mand klippede hækken, men det er ca. 9–10 mdr. siden. Ikke klippet meget ind, men bare sådan holdt den lige i kanterne.

Jeg kan også tilføje, at det brune er kommet indenfor de sidste 2–3 uger. Hvis jeg står og børster lidt i hækken på den brune side, så falder de brune visne stykker af, og der er en anelse grønt under.

Kan der være håb. Vi er meget glade for hækken, eftersom den giver os 100% privatliv, og alternativet er et rækværk – og det er ikke er særlig kønt.

Med venlig hilsen
Ulla S., maj 2011

Svar

Netop thuja er meget følsom overfor salt både i form af saltstænk og salt i smeltevand. Uden at kende situationen kunne det lyde, som om der har været saltet meget og ofte gennem den lange vinter. Der er et lille håb om, at den raske side af planterne har kræfter nok til at ernære de knopper, der skal danne nye skud på den brune side. Det skal dog tilføjes, at hvis saltskaderne fortsætter de næste par vintre, vil hækken ikke kunne overleve i længden.

Se også svaret på Kan vores saltskadede hæk reddes

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Arresø Pil

Flet selv pilehegnet

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Hegn og hæk > Overlever vores delvist brune thujahæk?