Hvordan kan vi klippe en spiræahæk og få den tæt?

Jeg skriver til jer for at høre, om man kan klippe en spiræa-hæk, og i så fald hvornår på året?

VI har sat en 35 meter lang spiræa-hæk for ca. 4,5 år siden, og den har vokset sig ca. 1,80 m høj og forholdsvis tyk. Den er sat med ca. 5 planter per meter, så den burde være tæt forneden, men der er den dog rimelig »gennemsigtig«.

Min mand vil meget gerne klippe den, men jeg havde mere forstillet mig, at den fik lov at gro »buskagtigt«, når vi nu taler om en sommerhushæk. Jeg kan dog godt forstå, at den skal klippes, når jeg ser, hvor tung den bliver af vand/sne – vil det ikke også gøre den mere tæt forneden?

Jeg er dog i tvivl om hvornår på året det er mest hensigtsmæssigt at klippe den?

Håber I kan give mig svar.

Med venlig hilsen
Mette Jensen, august 2011

Svar

Først skal det siges, at spiræa ikke er ret velegnet som klippet hæk. Uanset om der er plantet buketspiræa eller snedrivebusk, så har de en buet, overhængende vækst fra naturens hånd. Det kan man ikke »opdrage« dem væk fra, så de vil hele tiden stræbe efter at få genskabt netop dén voksemåde.

Når det er sagt, er virkeligheden jo den, at I allerede har hækken, og så må der gøres noget. Jeg vil foreslå en to-trins plan:

  1. Først udtynder I hver busk ved at klippe ca. en fjerdedel af de ældste (tykkeste) grene af ca. 5 cm over jorden. Det skal gøres i januar–februar.
  2. I april, dvs. før løvspring, kommer næste trin, hvor I klipper den øverste del af hækken ind på siderne sådan som man normalt gør ved hækklipning.

Derefter undersøger I hækken hver vinter og fjerner dem af de ældste skud, som har mest tyngde i toppen. Kort før sankthans klipper I hækken som normalt. Med den kur skabes der lys og plads til skudvækst helt nede fra jorden, og det vil give hækken mere tæthed i løbet af nogle år.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Arresø Pil

Flet selv pilehegnet

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Hegn og hæk > Hvordan kan vi klippe en spiræahæk og få den tæt?