Plantevalg til ny blomstrende og smal fælleshæk?

Vi har her i sommer, i fuld enighed med vores nabo, fjernet et meget gammelt, misvedligeholdt og overgroet æble-espalier imellem vores ejendomme.

Vi skal nu finde en erstatning for espaliet som »hæk« imellem vores haver. Grundstørrelsen er 600 m²–800 m² og idet husene er fra 1920’erne er haverne fuldt opvoksede, er vi meget i tvivl om hvad der ville være hensigtsmæssigt. Der er ikke alt for meget plads i bredden (0,5m – 1,00m) og der er niveau-forskel imellem grundene på godt 0,8m.

vi vil gerne have en blomstrende hæk, der klæder de gamle haver, der ikke skal klippes alt for regelmæssigt og ikke tager magten fra haverne. Kan I hjælpe os med forslag?

Med venlig hilsen
Maibritt Kerner, august 2011

Svar

Med de forhold, begrænsninger og ønsker, der er opstillet her, må udvalget blive meget begrænset. Her er dog et par forslag, som naboerne kan overveje i fællesskab:

  • Sortfrugtet surbær (Hvide blomster i små skærme, sorte bær og rødt efterårsløv; ca. 1,20 × 1,20 m)
  • Skinnede rose (Lyserøde blomster, små, røde hyben, rødt efterårsløv; ca. 1 × 1 m)
  • Alperøn (Lyserøde blomster i små klaser, vinrøde bær, gulbrunt efterårsløv; ca. 1,80 × 1,00 m; kan være svær at skaffe)

En helt anden mulighed er at sætte et trådhen op, sådan at man kan have blomstrende slyngplanter voksende op ad det. Med tiden vil det blive en smal, blomstrende »hæk«, som er let at passe. Udvalget er rigt, tænk blot på de mange skovranke (Clematis)-arter og – sorter, men overvej også kaprifolie, akebia og stikkelsbærkiwi.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Arresø Pil

Flet selv pilehegnet

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Hegn og hæk > Plantevalg til ny blomstrende og smal fælleshæk?