Hvilket læhegn er velegnet omkring lille vingård?

Vi er ved at bygge en vingård på halvøen Kegnæs. Der er en meget stærk vestenvind, og vi skal have skabt læ. Området, der skal tilplantes, ligger ved huset og er 8 meter langt og 5 meter bredt. Jeg har læst og læst om læhegn, men de er ofte beregnet til marker og ikke tæt ved huse.

Har I en god ide til, hvilke planter der kan plantes i et sådant læbælte? Kan det være stedsegrønt?

Med venlig hilsen
susanne Jønsson, oktober 2011

Svar

I og med at Als er ét af de varmeste steder i Danmark, har I valgt et godt sted for en vingård. Der er i og for sig intet i vejen med at lave et læhegn af samme slags som dem, man bruger omkring marker og landbrug, men det er vel pladsen, det kniber med? Et læhegn kan udmærket være stedsegrønt, og til det formål kan man anbefale enten almindelig taks eller almindelig thuja. Den sidste er hurtigst i væksten, mens den første er mest tæt. Hvis I har brug for et midlertidigt, hurtigt læ, kan I eventuelt plante en enkelt række flodpil, Salix elaeagnos, som danner læ for de stedsegrønne i de første, svære år.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Arresø Pil

Flet selv pilehegnet

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Hegn og hæk > Hvilket læhegn er velegnet omkring lille vingård?