Kan jeg sætte en hæk af æbletræer omkring en lille have?

Jeg skal sætte en hæk om en lille landsbyhave, lidt åbent og vindomsust, men solrig. Jeg havde forestillet mig at lave en hæk af spiseæbler – vil dette være muligt, også så den ikke får karakter af et »stramt« espalier, men kan klippes med hæksaks?

Jeg har en ide om at overtale en planteskole til at sælge mig ét års podninger og klippe dem ned, så de forgrener mest mulgt – så de mere får karakter af »æblebuske«. Tror I, det er realistisk at få en relativt tæt hæk på den måde, uden alt for »bare ben«? Elstar, Discovery, Jonagold, Topaz, James Grieve er mine favoritæbler.

Med venlig hilsen
Anne Marie Steensberg, oktober 2011

Svar

At plante en æblehæk er bestemt en mulighed, der tidligere er afprøvet med forskelligt held.

Nogle af de bedste resultater, hvor jeg har været med til projektet, er over 10 år gamle. Et af dem, jeg kan nævne, er alene med sorten Keswick Codlin, som egentlig er et madæble, men også ganske fornuftigt at spise. Her blev det plantet på god lermuldet jord rundt på 3 sider om en køkkenhave på grundstamme M7.

Andre projekter, der er knapt så gamle er forsøgt på vildstammer med svagtvoksende sorter af forskellige slags, dog med hovedvægt på spiseæbler med sæson fra de tidlige til de helt sene gemmeæbler.

Æbletræerne skal i første omgang plantes som 1-års og holdes nede, så de sætter grene fra bunden eller tæt derved og dernæst klippes ind, så alt starter langsomt, så opbygningen bliver rimelig tæt fra begyndelsen. Klipningen kan laves med hæksaks, men helst med en efterjustering med beskæresaksen, hvor der er noget, der ikke ser helt godt ud. Hækken bliver meget tæt, hvis en bredde på omkring en halv meter vælges.

Og så skal vi til sortsvalget, for det er her, det rigtig kan give problemer. Du har nogle favoritter, der er kraftigt voksende, og dem vil jeg fraråde (Jonagold, Elstar). Men sortsvalget skal også sættes i forhold til den jord, du har, og hvor i landet, du bor.

Lidt generelt om valg af grundstammer og sorter

Hvis vi vil have held af frugttræer, specielt æble- og pæretræer, er det vigtigt at sætte sig ind i, hvad der vil give det bedste resultat på langt sigt, for både jordbundsforhold, beliggenhed i landet i forhold til temperatur, nedbør, herunder vindpåvirkning vil påvirke træerne.

Et træ på frøstamme vil give kraftigt voksende træer, der står godt fast, og derudover giver det træerne et langt liv. Svagtvoksende grundstammer vil give mindre træer, der vokser svagere, men disse grundstammer kræver samtidig en god jord med et vist minimum af lerindhold for at lykkes. Træerne bliver sjældent nær så gamle som vildstammetræer.

Æblesorter har forskellig vækst, og her må vi vælge sorter efter den grundstamme, som vi vælger. På vildstammetræer bør vi undlade de kraftigst voksende sorter, mens det ikke betyder så meget, om vi vælger kraftigere voksende sorter på grundstammerne, der vokser mindre end 60% af vildstammerne.

De forskellige grundstammer har vidt forskellig rodudvikling, og det skal der også tages højde for, når der skal vælges grundstamme. En ringe rodudvikling er årsagen til, at der i frugtplantager, hvor man har valgt grundstamme M9 til æbler, er sat en stor pæl ved hvert træ. M9 står ikke godt fast og vokser kun 40% af vildstammen, men her ønsker man netop så svag en vækst, at der stort set ikke skal beskæres, og at alle frugter kan plukkes fra jordhøjde. Det er ikke den optimale løsning i almindelige haver, for samtidig med den svage vækst får man i en usprøjtet frugtplantage træer, der kun overlever omkring 10 år.

Med venlig hilsen
Boi Jensen
Podemester, De gamle sorter

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Arresø Pil

Flet selv pilehegnet

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Hegn og hæk > Kan jeg sætte en hæk af æbletræer omkring en lille have?