Kan jeg plante laurbærkirsebær i vintermånederne?

Jeg vil rigtig gerne plante en hæk af laurbærkirsebær, Prunus laurocerasus ‘Etna’. Kan man plante på nuværende tidspunkt, selv om der er let frost?

Med venlig hilsen
Susanne Johannessen, januar 2012

Svar

Planten er frostfølsom, dvs. at den er sårbar over for den situation, at rødderne er frostbundne, mens der sker fordampning fra bladene. Det medfører bladskader eller – i værste fald – at hele den overjordiske del visner bort.

Derfor er plantning i vintertiden det dårligst mulige tidspunkt for denne plante (og i øvrigt også for alle andre bladbærende stedsegrønne). Husk på, at den lille plante kun har et meget begrænset rodnet, som forresten endnu ikke har fået sig etableret ude i havens jord. Der skal kun et par døgns vedvarende frost til, før bladene er tømt for vand, og planten dør.

Men hvorfor skal der i det hele taget plantes nu? Laurbærkirsebær vokser alligevel ikke i løbet af vinteren, så hvorfor ikke gøre det til en del af forårets glæder at plante den, når jorden er varm og fugtig?

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Arresø Pil

Flet selv pilehegnet

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Hegn og hæk > Kan jeg plante laurbærkirsebær i vintermånederne?