Hvordan forynger og gøder vi en gammel ligusterhæk?

Vi har en ligusterhæk i vores kolonihave i Brøndby. Den er ca 45 år gammel og er efterhånden blevet lidt sølle. Vi har tænkt at klippe den ned, det har vi gjort med de andre hække med succes.

Hvor tidligt på året kan vi klippe den ned, og skal vi udtynde den? Der er mange tynde udløbere. Hvor tit må vi gøde den for at give den de bedste vækstbetingelser? Vi vil gerne i gang med den så hurtigt som muligt, da den skal skærme for nysgerrige blikke ind til vores terrasse.

Med venlig hilsen
Kaj Thomassen, februar 2012

Svar

Når hensigten som her er den, at man vil sætte planten i panik, sådan at den sætter mange, nye skud fra grunden, så er det bedst at gøre det i januar–februar. Derfor haster det med at komme i gang. Sørg for at få de mange rodslående skud rykket op, for ellers vil de sætte gang i en forøgelse af hækkens bredde – og det er vel næppe hensigten?

Med hensyn til gødskning, så vil jeg fraråde at gøde hækken i det første par år efter nedskæringen. Sagen er den, at gødning i den fase vil fremkalde meget lange og tynde skud, som ikke kan bære den samlede vægt af blade + tøsne med det resultat, at hækken vælter i løbet af vinteren. Så vent, indtil de nye skud har fået styrke til at modstå sideværts belastning. Til den tid kan man enten gøde med vel omsat kompost, champignonmuld, eller biologiske gødningsprodukter. Det kan passende ske i marts–april.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Arresø Pil

Flet selv pilehegnet

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Hegn og hæk > Hvordan forynger og gøder vi en gammel ligusterhæk?