Hvilken hæk kan vi plante på sted våd jord i vinterhalvåret?

Jeg ville høre, om I kunne give mig et råd.

Nederst i vores have vil vi gerne have plantet en form for hæk eller beplantning. Det drejer sig om et stykke på ca. 10–12 meter. (Vores nabo er en mark).

Men vores problem er, at inde på ca. midten, er der et stykke på omkring 2–4 m, hvor der står vand sent efterår og vinter.

Vi har overvejet at plante »Cortaderia selloana« (Pampasgræs) på det stykke, hvor der står vand, og evt. bøge eller »de 4 årstider«, som er en hæk i »Bakkers« sortiment på det resterende stykke.

Ville høre om disse planter er nogen, som kan holde til at stå i vand i en periode, eller om I har et råd til, hvilke planter vi evt. ellers kan bruge til det stykke, hvor der let kommer til at stå vand sent efterår og vinter? For en god ordensskyld vil jeg nævne, at der ikke er sumpet eller mudret.

Takker på forhånd for Jeres svar.

Med venlig hilsen
Conny Aadorf Lassen, marts 2012

Svar

Der er flere spørgsmål her, og svarene kommer i samme rækkefølge, som der er spurgt.

Pampasgræs kommer fra Las Pampas, som er meget tørre steppeområder i det sydlige Argentina, og de tåler absolut ikke stående vand om vinteren.

Firmaet »Bakker« er meget dygtige til at lave farvestrålende salgsmaterialer, men læg mærke til, at illustrationerne til »de fire årstider« er tegnede. Planterne er sådan set meget udmærkede, men de har meget forskellig vækstkraft og meget forskellige krav til jordbunden, så med tiden vil blot én eller to af arterne overleve de hårde vilkår, og så er der ikke meget til de andre årstider.

I stedet vil jeg foreslå de følgende som muligheder: grønel, purpurpil, rosmarinpil, pilekornel, hvid kornel (gerne sorten ‘Sibirica’) eller almindelig benved. Det er alle sammen hårdføre planter, som tåler at stå ovesvømmet i vintertiden.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Arresø Pil

Flet selv pilehegnet

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Hegn og hæk > Hvilken hæk kan vi plante på sted våd jord i vinterhalvåret?