Har I nogle forslag til beplantning af et hegn på en sandet grund?

Vi har en stor grund, som i dag er bevokset af fyrretræer. Men, da disse er blevet dels alt for høje, og dels meget bare efter beskæring. Har vi forstillet os, at fjerne disse og plante en masse buske – dels stedsegrønne og mange med blomster. Buskene må højst være 2–3 meter og skal dække ca. 50 meter. Hvad foreslår I. Hvor tæt skal disse plantes for at danne en slags hegn. Buskene skal ikke klippes som hæk, vokse til og blive en fryd at se på og give lidt dække for nysgerrige blikke.

Grunden ligger i Veddinge Bakker i Nordvestsjælland. og jorden er mest sandet. Der er blæst, da det ligger ud mod kysten, ca. 1 km inde i landet og oppe i 75 meters højde. Grundet skråner dog en del og der, hvor vi havde tænkt os buskene, er det laveste sted på grunden. Her er der en del høje træer hos naboer, genboer m.v. De store træer står ikke så tæt, at de skygger, men de yder dog en del læ for vinden fra vandet.

Med venlig hilsen
Lise, marts 2003

Svar

Når man ændrer meget på en bevoksning, ændrer vind og lysforholdene sig meget, og fuglelivet kan næsten forsvinde. Desuden kommer det ofte til at se bart og kedeligt ud i mange år. Derfor vil jeg foreslå, at I vurderer, om der er et par af jeres fyr, som er pæne nok til at lade dem stå som karaktertræ, og så måske fjerne dem, når noget andet er groet op.

I kunne vælge at plante et par nye fyr, Pinus sylvestris, som erstatning for dem I fjerner. Eller synes jeg, det er flot med et hegn, som består af mange forskellige planter, som til sammen giver et godt fugleliv. Her er nogle forskellige:

Tørst, Frangula alnus, som er en god insektplante og fugleplante, med sin flotte mørke frugter. Blomsterne er meget små, men er gode nektarplanter.

Engriflet hvidtjørn, Crataegus monogyna, kan klare sig hos jer, og bliver også et lille flot træ/busk.

Almindelig røn, Sorbus aucuparia, vil også kunne klare sig og et par skovabild, Malus sylvestris vil også live op.

Hvis I har et sted, hvor der er lidt mere læ, vil kristtorn, Ilex aquifolium, vær god og yderst kan der være klitrose, Rosa pimpenellifolia.

Det her er jo en noget naturagtig beplantning, som måske ikke passer til jeres smag, men man kan senere indplante lidt mere storblomstrende planter. Plant med god afstand, da det efter ganske få år let bliver for tæt. Så der skal være 3–4 meter mellem de største af træerne og mindst 1,5 meter mellem buskene.

Med venlig hilsen
Jens Thejsen
Konsulent, underviser og forfatter, www.jensthejsen.dk

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Arresø Pil

Flet selv pilehegnet

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Hegn og hæk > Har I nogle forslag til beplantning af et hegn på en sandet grund?