Hvordan får jeg hurtigt lukket for indkig til min terrasse?

Jeg bor i et rækkehus, vores række ligger lidt højt. Derfor kan alle se alt, hvad jeg laver på terrassen, og et andet problem er også, at børnene og nogle forældre spiller så meget fodbold med dertil skrigen og råben. Jeg ville så gerne have ligesom et »læhegn« op foran min terrasse, så ingen kan kigge ind – og jeg ikke kan se alle de legende/spillende personer. Fra terrassen og ned til fællesarealet er der ca. 10 meter.

Er det bambus, jeg skal satse på? Det skal være noget, der hurtigt bliver i hvert fald 1,5 meter højt – gerne 2 meter. Men breder det sig til hele haven, eller kan jeg afgrænse det? Håber på et svar, da jeg absolut ikke kan bruge min terrasse nu. Savner meget lidt privatliv – også fordi jeg kan ses i min stue udefra om aftenen

På forhånd tak

Med venlig hilsen
Dorrit, maj 2013

Svar

Hvis du vil have noget, der dækker fra den dag, det bliver plantet, kan du med fordel satse på færdighæk. Det består af planter, der er skolet til at kunne fungere som hæk med det samme. De fås typisk i 150 og 180 cm højde, og alt efter art plantes der 2,5 eller 3 pr. løbende m. Ved plantning er færdighækken ikke helt så tæt som en gammel hæk, men det bliver den snart. De hække, der dækker bedst året rundt, er stedsegrøn liguster og bøg.

Stedsegrøn liguster er stedsegrøn i milde vintre. Men er vinteren hård, taber den nogle af bladene. Men grenværket er stadig tæt, hvis den bliver klippet hvert år. Vælg sorten ‘Liga’, der er den mest tolerante sort over for vind og vinter. Sorten ‘Atros’ kan vælges, hvis man ikke bor alt for udsat og vindblæst. Den har mindre og mørkere blade end ‘Liga’.

Bøg er grøn i vækstsæsonen. Om vinteren er den brun, da den bevarer de visne blade, indtil de nye blade skal til at springe ud om foråret.

Laurbærkirsebær (kirsebærlaurbær) og taks er også muligheder, men de fås sjældent i 180 cm højde. De er begge stedsegrønne, men mange sorter af laurbærkirsebær ser noget medtagede ud efter en hård vinter, som dem vi har haft de sidste år, især hvis man bor i udsatte egne. Taks kan holdes smal som bøg og liguster, mens laurbærkirsebær bliver noget bredere.

Med venlig hilsen
Lene Palmer
Selvstændig havearkitekt, Havearkitekt Lene Palmer

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Arresø Pil

Flet selv pilehegnet

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Hegn og hæk > Hvordan får jeg hurtigt lukket for indkig til min terrasse?