Bør jeg plante japansk eller europærisk lærk?

Jeg skal til at plante en ny hæk omkring vores hus og overvejer meget, at benytte lærk. Er det den japanske eller europæriske lærk der anbefales til plantning af hæk og er disse hurtigvoksende?

Med venlig hilsen
Kristian Tofteby, marts 2003

Svar

Sært nok kan jeg bedst svar ved at svare udenom. Det er nemlig sådan set ligegyldigt, hvilken art, man bruger, og derfor bliver det så godt som altid japansk lærk. Den er nemlig til at få fat på.

Men når det drejer sig om hurtighed, skulle du i stedet vælge at plante hybrid-lærk. I og med at den er en krydsning (mellem europæisk og japansk lærk), vokser den langt hurtigere end nogen af forældrene.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Arresø Pil

Flet selv pilehegnet

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Hegn og hæk > Bør jeg plante japansk eller europærisk lærk?