Hvad gør jeg ved en ligusterhæk væltet delvis i storm?

Vores liguster hæk er væltet flere steder efter den seneste storm. Jeg ved ikke, hvor gammel den er, men i følge naboen er den omkring 10 år gammel og 180–200cm i højden.

Den ligger ikke helt ned, men måske i 45 grader flere steder.

Hvordan behandler jeg den? Jeg har overvejet at købe nogen pæle og binde den op, så den holder på den måde. Jeg ved fra naboen, at den også væltede sidste vinter (før vi købte huset), så ved ikke helt om det er nok at binde den op, eller den skal skæres ned?

Hvis den skal beskæres, hvor meget og hvordan? Skal jeg bare klippe den ned til, hvor den er lige – måske en meter over jorden, eller skal den helt ned til 5–10cm over jorden, som jeg har læst flere steder. Og hvad med frost nu, hvor det er slutningen af oktober.

Med venlig hilsen
Martin Mussmann, oktober 2013

Svar

Problemet er ikke hækkens højde, men dens sideværts stabilitet.

Først må hækken, og det vil i denne sammenhæng sige: de tykkeste hovedgrene, rettes op i lodret. Det kan være et hestearbejde, men prøv at vikle dem sammen, så de støtter hinanden.

Derefter skal hækken beskæres på siderne, men nøjes i første omgang med den side, som hækken vælter over mod. Det er et langsommeligt pillearbejde, som må udføres med beskæringssaks, for det handler om at få svage hovedgrene og bløde sidegrene fjernet, mens stærke hovedgrene skal bevares. Sigt efter, at hækken kun måler 20 cm i tykkelsen foroven og 50 cm forneden (begge dele regnet fra midten af planterne og ud til hækkens ene yderside). Til næste vinter skal den modsatte side have samme behandling, og det kommer til at betyde, at hækken bliver »tynd« at se på det første par år.

Men tro mig, jeg har selv behandlet min ligusterhæk på samme måde, og det har givet gode resultater.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Arresø Pil

Flet selv pilehegnet

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Hegn og hæk > Hvad gør jeg ved en ligusterhæk væltet delvis i storm?