Hvad gør vi med en hæk med visnende buskpotentil?

Jeg har ca. 120 meter hvid potentil hæk. Den er 7 år og har stået flot.

I år er der kun 5 meter, som står med blomster, mens resten er stort set vissen og får hverken blade eller blomster. Der er enkelte blade nede på planten. Grenene er visne langt ned og står uden saftspænding. Hvad kan årsagen være – kan det være en sygdom eller jordboende banditter? Vi har rigtig mange stankelbenslarver, men de kan vel ikke gøre det af med en busk?

Skal den op eller klippes helt ned?

Med venlig hilsen
Kasper Holm Kristensen, maj 2014

Svar

Umiddelbart lyder det, som om der er skadegørende svampe i jorden. Skadebilledet kunne tyde på den såkaldte »visnesyge« (Verticilium). I situationen er der to ting, som kan gøres uden at rydde planterne væk:

  • For det første skal jorden gøres mere rig på de organismer, som konkurrerer med de skadelige svampe. Det sker ved at lægge et lag topdressing på ca. 2–3 cm tykkelse ud under buskene. Materialet kan være kompost, eller – hvis jorden er meget leret – en blanding af lige dele kompost og filtergrus (f.eks. i kornstørrelsen 2–4).
  • For det andet kan man beskære buskene, så alle visne dele bliver fjernet helt. Det sidste ødelægger desværre hækken på det smittede stykke.

Hvis denne kur ikke hjælper i løbet af 2014, må de syge planter graves op og fjernes. Dernæst skal jorden drænes bedre, og det gøres lettest ved at lægge et lag perlegrus på 5 cm tykkelse i bunden af hvert plantehul, dække dette lag med et stykke geotekstil (f.eks. fibertex) og plante de nye planter oven på dette.

Husk i øvrigt, at buskpotentil har godt af at blive klippet helt ned til ca. 5 cm over jorden hvert 5. år.

Venlig hilsen Sten Porse

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Forhandlerguide

Arresø Pil

Flet selv pilehegnet

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Hegn og hæk > Hvad gør vi med en hæk med visnende buskpotentil?