Frostskadet bøgehæk – kan vi gøre noget?

Vores bøgehæk på vestsiden er den første på vejen, som springer ud, og vi har nu for anden gang i de 13 år, vi har boet her, oplevet at den begyndte at springe ud, hvorefter der kom nattefrost og de nye skud visnede. Kan vi gøre noget ved det? Det gør hækken ret grim. Måske man kan klippe de områder af hækken, som er visnet, og så håbe på at der kommer nye skud.

Frostskadet bøgehæk

De nye skud på bøgehækken er visnet efter frost. Foto: Lisa

Med venlig hilsen
Lisa, juni 2014

Svar

Dette problem hænger sammen med, at hækken springer så tidligt ud. Det gør den, fordi planterne er blevet lavet af billigt frø, f.eks. fra Rumænien, hvor træerne kan tillade sig at springe tidligere ud end i Danmark. Man taler i den forbindelse om »frøkilder« (eventuelt om »provenienser«, hvilket er det samme), og danske frøkilder er afgjort bedst, når planterne skal vokse i Danmark.

Dermed er det også sagt, at problemet er medfødt. Det eneste der kan gøres, som løser problemet helt, er at fjerne de dårlige planter, indkøbe nye (som er af dansk frøkilde) og plante dem i stedet.

En midlertidig løsning er, som det foreslås, at klippe de visne skudspidser af. Man skal bare vide, at bøg kun sætter ét hold blade pr. år, så der kommer ikke nye skud før næste forår…

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Arresø Pil

Flet selv pilehegnet

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Hegn og hæk > Frostskadet bøgehæk – kan vi gøre noget?