Ligusterhæk med gule blade – hvad gør jeg?

Håber I kan give mig et godt råd om, hvad jeg skal gøre ved min ligusterhæk, som er ved at få gulnede blade.

Jeg flyttede ind i et rækkehus 1. maj 2011 – og bygherren plantede hækken i juli måned. Planterne havde da stået i »depot« på grunden siden foråret 2011. Hækken er plantet i tre rækker udenpå hinanden.

Der ligger to rækker siveslange nogenlunde i mellemrummene mellem de tre rækker hæk, og jeg synes, den er vandet godt uden at blive overvandet. Den har fået gødning i foråret 2012, 13, og 14

Der vokser græs helt op til hækken, men der er ingen græs eller ukrudt i selve hækken.

Hvad mener I, der kan være gjort forkert, og kan jeg nå at redde hækken, inden den går helt ud.

Foto: Søren Poulsen

Med venlig hilsen
Søren Poulsen, august 2014

Svar

For mig at se er der tale om, at man har plantet én af de ældre sorter, som er tilbøjelige til at afkaste de fleste af bladene om efteråret og i løbet af vinteren. Planterne er dog hårdføre, og de skal nok få blade igen ved løvspringet til foråret, men det bliver altså et tilbagevendende syn, det med de gulnede blade.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Arresø Pil

Flet selv pilehegnet

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Hegn og hæk > Ligusterhæk med gule blade – hvad gør jeg?