Hvordan fjerner vi en bøgehæk varigt?

Vi har købt et rækkehus, bygget i 2006. Ud mod fortovet langs med carporten, som er i træ, er der en bøgehæk. Yderste del af carporten er der kun bøgehæk, men den del hvor der er væg af træ, er der uden for også plantet bøgehæk. Det synes vi er upraktisk, da man jo skal male carporten måske hvert andet år, og da er hækken jo i vejen.

Min mand har nu skåret den del af bøgehækken helt ned. Spørgsmålet er bare om planterne ikke bare vil skyde nye skud til foråret. Hvad kan vi gøre? Det er besværligt at få gravet rødderne op, fortovet er langs med på den ene side og carporten er der jo på den anden side.

Hvis vi bliver ved at klippe den ned, vil planterne så til sidst gå ud?

Med venlig hilsen
Gerda, november 2014

Svar

Den bedste løsning under de beskrevne forhold er at klippe helt med til jordoverfladen og lægge lystæt, sort plasticfolie over i en bane, som er 50 cm × hækkkens længde. Plasticfolien skal derfor dækkes med et lag jord eller sand på ca. 5 cm tykkelse. Ved at vente i to vækstperioder er hækken med sikkerhed gået helt ud, og plastic’en kan fjernes.

Jorddækningen skal med, fordi plastic nedbrydes af lysets UV-stråling, og det er meget besværligt at fjerne de små, møre stumper, den bliver til.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Arresø Pil

Flet selv pilehegnet

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Hegn og hæk > Hvordan fjerner vi en bøgehæk varigt?