Skal vi grave den gamle lærkehæk op?

Vi har en lærkehæk, som trænger til at blive skiftet ud.

Har den dybe rødder? Og er de lette at grave op? Hvis ikke, kan vi evt. save dem ned helt nede ved roden og lade den blive siddende? Og plante en ny slags hæk i mellemrummene i den gamle hæk?

Med venlig hilsen
Frank Kristensen, marts 2015

Svar

Lærk har ret dybe rødder og kraftige mere vandrette siderødder. Du skriver ikke, hvor gammel din hæk er, men er den mere end 8- 10 år ville jeg ikke gå i lag med at grave den op uden brug af maskinkraft.

Hvis ikke hækken er angrebet af rodsvamp, er der ikke noget i vejen for at plante en ny hæk mellem stubbene, når den gamle er skåret ned. Men igen, er der tale om en hæk, der er mere end 8–10 år er der en del rodmasse, som ved nedbrydning / omsætning i første omgang binder en del næring – isærkvælstof. Det betyder at den nye hæk skal have ekstra gødning de første par år. Gødningsmængden der skal bruges afhænger i nogen grad af, hvor flittig du har været til at fjerne nålene fra lærkehækken år efter år. Har nålene generelt alle fået lov at ligge og blive omsat på stedet er behovet for gødning til den nye hæk lidt mindre, end hvis nålene er fjernet hver år. Jo ældre din gamle lærkehæk er, desto vanskelligere bliver det at få gravet tilstrækkelig dybe huller mellem stubbene.

Du skriver at hækken trænger til at blive skiftet ud, men begrunder det ikke nærmere. Det er derfor vanskelligt at give andet end en tynd vejledning. Hvis det var mig selv, der stod med problemet ville jeg kontakte en anlægsgartner eller entrenør, der kan rådgive i, hvad prisen vil være for at få gravet rødderne op eller få lavet en stubfræsning. Selv har jeg lige fået fjernet en ca. 25 år gammel thujahæk på ca. 30 meter og det tog kun ca. 2 timer med en minigraver.

Det vil alt andet lige give den nye hæk den bedste og mest ensartede start, hvis rødderne fjernes.

Med venlig hilsen
Villy Mougaard
Planteskoleejer, Blomstergården

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Arresø Pil

Flet selv pilehegnet

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Hegn og hæk > Skal vi grave den gamle lærkehæk op?