Skal tjørnehækkens rødder graves op for ikke at skyde igen?

Jeg har en formentlig 100 år gammel tjørnehæk. Grundet tilbygning skal ca. 8 m. hæk erstattes af plankeværk. Er det nødvendigt at grave rødderne helt op? Hvis man saver i jordhøjde; skyder hækken så igen?

Med venlig hilsen
Kim Vrå, april 2015

Svar

Det korte svar er: Ja, helt sikkert!

Men at grave »alle rødder« op er helt urealistisk.

Jeg vil anbefale, at grave-arbejdet udføres med en minigraver eller rendegraver. Grav hækken op og fjern de rødder der er lige under hækken. Det er nok.

Skal arbejdet udføres med håndkraft, hvilket bestemt er muligt, men hårdt arbejde, gøres det nemmest med hjælp af en drænspade, et gammelt ørnenæb (som godt må blive sløvt) og en skarp, solid spade. Grav jord væk på hækkens sider, klip rødderne over, så du får en rodfri zone, mindst 20 cm bred og grav mere jord væk. Det tager tid, men kræver mindst mulige kræfter, så risikoen for arbejdsskader minimeres. Arbejdet lettes betydeligt af at være to – en til at grave/klippe og en til at hive i planterne. Nu er det tjørn, og de stikker fælt, så slå et solidt tov omkring planten og hiv i tovet, så adgangen til rødderne lettes for gravemakkeren. Bagefter kommer operation oprydning. Min vurdering er, at arbejdet kan gøres på en arbejdsdag, af to personer, hvis denne metode bruges, men det er måske en god ide at fordele det hårde arbejde over flere omgange.

Tag med i betragtningerne, at sådan en smule hæk fylder umanerligt meget i opgravet tilstand!

God arbejdslyst!

Med venlig hilsen
Hanne Søgård
Jordbrugsteknolog Landskab og Anlæg, anlægsgartner og konsulent

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Arresø Pil

Flet selv pilehegnet

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Hegn og hæk > Skal tjørnehækkens rødder graves op for ikke at skyde igen?