Hvordan og hvornår skal en ligusterhæk klippes?

I 2011 plantede vi en ligusterhæk i skel mellem 2 sommerhuse, som vi ejede på det tidspunkt. Kort efter solgte vi det ene og meddelte den nye ejer, at vi ønskede, at hækken skulle gro op til 1,80 m. hvilket han accepterede,

Vi har læst, at en nyplantet hæk kun skal klippes på siderne, indtil den har nået den ønskede højde.

Imidlertid har naboen klippet højden 2 gange uden vores accept, da han mener, det er det rigtige for at gøre hækken tæt.

Mit spørgsmål er nu, hvad der er rigtigt, og hvordan vi får en pæn, tæt hæk på 1,80 m og på hvilket tidspunkt af året, den helst skal klippes.

Med venlig hilsen
Alice Johannesen, juni 2015

Svar

Opvoksende hække skal ikke beskæres eller klippes ned. Klip først, når den er så høj, som I vil have den. Klip den i siderne, så den er måske 60–80 cm bred forneden og 40–60 cm bred foroven. Eller bredere. De fleste hække har godt af at være bredere forneden end foroven; så får de nederste dele mere lys, og gror bedre. Ellers kan I risikere, at hækken bliver tynd og lidt åben i bunden.

En ligusterhæk klippes normalt omkring sankthans, hvor den har haft en meget stor tilvækst i maj og juni. Det kan være en god ide at klippe den igen i august.

Se også Skal en hæk klippes i toppen under opvækst?

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Arresø Pil

Flet selv pilehegnet

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Hegn og hæk > Hvordan og hvornår skal en ligusterhæk klippes?