Et det ok at klippe en thujahæk midt i september?

Ville lige hører om der sker noget ved at klippe min thuja her i starten af septemper. Den er ca. 5 år gammel og i god vækst, den er altid blevet klippet midt i starten af August,

Med venlig hilsen
Rene Rudolph, september 2015

Svar

Det bedste tidspunkt at klippe en takshæk på er juli til midt i august. Der er risiko for, at den kan tage skade, hvis den klippes her i sidste halvdel af september.

Den går antagelig ikke ud, hvis du klipper den, men hvorfor risikere, at den fine unge hæk tager skade? De træagtige planter er begyndt at forberede sig på vinterens dvale, og så kan de ikke længere forsvare sig mod de angreb fra svampe og bakterier, der bryder ind gennem sårene efter klipningen.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Arresø Pil

Flet selv pilehegnet

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Hegn og hæk > Et det ok at klippe en thujahæk midt i september?