Naboen har nedklippet fælleshæk til 1,2 m – hvad gør vi?

Her i sommers klippede min nabo vores fælles hæk ned fra ca. 160 cm til kun 120 cm og ville ikke snakke med mig om det først. Så nu har jeg og min kærste ikke noget privatliv i vores have mere, og det er vi ret kede af, da vi godt kan lide at være ude i haven og nusse lidt med ting og sager.

Hvad kan jeg gøre for at få lidt privatliv igen?

Med venlig hilsen
Bjarne Sørensen, december 2015

Svar

Din nabo har antagelig overtrådt Hegnsloven ved at nedklippe hækken til 120 cm, uden at du har givet din tilladelse. Han kan kun kræve en årlig nedklipning til 2 m højde. Medmindre der er en afgørelse fra hegnssynet, der er særlige forhold eller der er lokale regler for lavere højde af hække i området. Det er der f.eks. tit i kolonihaver og sommerhusområder. I Københavns kommune gælder ikke alle regler i Hegnsloven, der er fastsat lokale regler af Borgerrepræsentationen.

Det er altid en god ide at løse den slags med samarbejde i stedet for konflikt. Så du starter med at gå over til ham nu – så evt. sure miner kan nå at lægge sig, inden det bliver godt vejr og I skal se på hinanden over den lave hæk. Du skal spørge ham, hvorfor han klippede hækken ned, når du ikke ønskede det. Hvis han kan henvise til lokale regler for den lavere hæk, må I diskutere ud fra dette. Du skal selvfølgelig bede om at se evt. lokale regler på tryk.

Du forklarer, at I ønsker mere privatliv i haven, og derfor ønsker du og din kæreste, at hækken fremover som minimum skal være 180 cm høj, som det står i hegnsloven. Så er privatlivet sikret i begge haver. Hvis du er tilfreds med 160 cm højde, kan du selvfølgelig også foreslå det, evt. have det i baghånden som et kompromis for nabofredens skyld.

Hvis han ikke vil love at hækken fremover skal holdes i 180 cm højde, så siger du at du vil overveje at kontakte Hegnssynet i kommunen, og at den, som taber sagen skal betale omkostningerne, som er 1785 kr i 2016.

Det er altid bedst at finde ud af det sammen – nabostridigheder bør man undgå, hvis det overhovedet er muligt.

Se Hegnsloven

Læs også artiklen Hegnsloven og hegnssyn hos Bolius.dk

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Forhandlerguide

Arresø Pil

Flet selv pilehegnet

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Hegn og hæk > Naboen har nedklippet fælleshæk til 1,2 m – hvad gør vi?