Hvad gør jeg ved en stor, bred og væltet ligusterhæk?

Min ikke stedsegrønne ligusterhæk er gammel og bred, og den blev bøjet ned af den første og meget våde sne, der faldt i efteråret. Kan den reddes, og hvordan gør jeg det bedst, så den ikke går ud. Jeg har en lang hjørnegrund.

Med venlig hilsen
Ranghild Rasmussen., januar 2016

Svar

Da du skriver at din hæk er gammel og bred, vil jeg foreslå dig at gå meget hårdt til værks. Mit forslag til dig er, at du i første halvdel af marts skærer hækken ned til ca. 10 cm højde. Hækken vil skyde op fra bunden på ny og vil i løbet af sommeren nå en højde på lidt under en meter. Herefter
behandles hækken med klipning, som om det var en nyplantet hæk.

Se gode råd om klipning af ligusterhæk i svaret Skal en hæk klippes i toppen under opvækst?

Med venlig hilsen
Villy Mougaard
Planteskoleejer, Blomstergården

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Arresø Pil

Flet selv pilehegnet

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Hegn og hæk > Hvad gør jeg ved en stor, bred og væltet ligusterhæk?