Vil der komme nye skud fra thujahækkens nøgne grene?

Vi har klippet vores thujahæk kraftigt ind, så den nu står med bare nøgne grene på vores side, mod nabo er den grøn.

Vil den igen vokse sig grøn?

Med venlig hilsen
Lis Buhl Petersen, februar 2016

Svar

Thuja er desværre ikke i stand til at skyde nye skud fra de nøgne grene. Derfor vil den aldrig blive grøn på jeres side igen, selv om naboens side er grøn.

En thujahæk kan holdes ret smal, men det er alt afgørende, at man får klippet den i siderne hvert år, så snart den ønskede bredde er ved at være nået. Toppen klippes, når hækken har nået den ønskede højde. Klipningen foretages først i maj eller først i september. Hækken skal være smallere for oven end
for neden, så der kommer lys hele vejen ned.

Med venlig hilsen
Lene Palmer
Selvstændig havearkitekt, Havearkitekt Lene Palmer

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Arresø Pil

Flet selv pilehegnet

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Hegn og hæk > Vil der komme nye skud fra thujahækkens nøgne grene?