Egner troldpil sig som hækplante?

Vores nabo har fældet et stort troldpiletræ og vi har fået en del stiklinger, som vi har planer om at plante som en læhæk i vores have. Vi bor ved Østkysten, men med nogen blæst fra marker mod vest. Kan det lade sig gøre at plante troldpil og holde det som en hæk?

Med venlig hilsen
Charlotte Kristiansen, april 2003

Svar

Det er ikke en plante, som er særligt meget brugt – ud over altså som solitærtræ. Så vidt jeg ved findes der ikke erfaringer med den som hækplante. Mit gæt er dog, at den er for skrøbelig i veddet og for sårbar over for pileskurv til, at man kan bruge den som hæk. Under alle omstændighder skal I regne med, at den vil være ret uskøn at se på i perioder.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Arresø Pil

Flet selv pilehegnet

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Hegn og hæk > Egner troldpil sig som hækplante?