Hvad mangler min ligusterhæk?

Jeg har plantet ca. 40 meter ligusterhæk for ca. 5 år siden. De første 10 meter står fint og vokser som de skal – men resten som løber mellem 4–5 store træer (1 stort birketræ, 1 gran, 1 kirsebær og, der hvor det er værst, 1 bøgetræ) vil bare ikke vokse. Jeg har fra starten ryddet, så den får masser af lys.

Hvad mangler den? Gødning? Vand? De hækplanter der står tættest på bøgetræet skiftede jeg for ca. 2 år siden, men med samme resultat.

Med venlig hilsen
Henrik Rasch, maj 2003

Svar

Dine hækplanter mangler alt. Mest alvorligt er enhver mangel på lys, så du må først sikre dig, at der stadig er lys nok. Dernæst bør du give hækplanterne en topdressing på 2–3 cm tykkelse. Topdressingen skal bestå af lige dele filtergrus, harpet kompost og enten blade eller fyrrenåle.

Det bliver ikke let for planterne at komme i gang, men topdressing er det bedste hjælpemiddel, og det kan eventuelt gentages året efter.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Arresø Pil

Flet selv pilehegnet

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Hegn og hæk > Hvad mangler min ligusterhæk?