Hvilke træer kan jeg bruge til hegn i stedet for stolper?

Jeg vil gerne indhegne vores grund, som ligger ud til en vej, på en naturlig og farverig måde.

Først havde jeg tænkt på at sætte stolper af træ eller cement i passende afstand fra hinanden og så lade vedbend iblandet nogle blomstrende klatreplanter gro op ad en form for ståltråd eller wire udspændt imellem stolperne.

Nu overvejer jeg så at lade stolperne afløse af levende træer, som har en hvis størrelse, når de plantes, men som ikke bliver alt for høje. Når træet er udvokset skal stammen være ca. 2 meter og kronen op til ca. 4 meter.

Hvis du har forslag til det ovenfor beskrevne så er jeg meget interesseret i at høre dem.

Med venlig hilsen
Janus Matzen, april 2002

Svar

Der er jo uendelig mange muligheder for hegn, som virker naturligt. Mulighederne med slyng- og klatreplanter er jo fine, som du selv nævner, men husk på, at mange af slyngplanterne klatrer forskelligt.

F.eks. vokser vedbend lodret op ved hjælp af hæfterødder og kan altså ikke vokse på tråde. Når man alligevel ser det, har folk haft besvær med at sno og binde op. Nogle snor sig rundt om f.eks. en stamme som kaprifolie, medens andre holder sig fast ved bladstilke, som snoes rundt om tråde, grene og andet.

At plante træer er bestemt en god og naturlig mulighed. Gode træer kan være røn, hvor der både er blomster- og frugtmulighed. Et forslag er Sorbus × ‘Joseph Rock’, et dekorativt mindre træ, som ikke vokser så hurtigt. Bladene er grønne og finnede og får orangerøde til brune høstfarver. Blomstrer med hvidlige blomster i en halvskærm og får orangegule frugter. Men der er flere arter af røn som f.eks. Sorbus commixta. Den får flotte røde høstfarver og rødlige frugter. For alle røn gælder, at de har overfladiske rødder, så de skal ikke plantes lige op til et evt. fortov, fliser eller lignende.

Med venlig hilsen
Jens Thejsen
Konsulent, underviser og forfatter, www.jensthejsen.dk

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Arresø Pil

Flet selv pilehegnet

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Hegn og hæk > Hvilke træer kan jeg bruge til hegn i stedet for stolper?