Hvorfor springer min liguster ikke ud?

Jeg har en ligusterhæk – hvilken sort ved jeg ikke. Jeg plantede den i oktober sidste år. Der er kun få blade på den, men stadig grønne knopper, som ikke er sprunget ud i denne skrivende stund (3. juni 2003).

Jeg har prøvet at tage en plante op, men jeg synes at rodnettet ikke så for godt ud. Der var næsten ingenting af det fine netværk tilbage. Hvad gør jeg for at få gang i denne hæk?

Med venlig hilsen
Søren Pedersen, juni 2003

Svar

Du har sikkert ret i, at problemerne stammer fra et svækket rodnet. Det bedste du kan gøre er at vente tålmodigt. Planterne udskyder løvspringet, sådan at der bliver tid til at gendanne i hvert fald dele af det ødelagte rodnet. I løbet af sommeren vil der så (sandsynligvis) komme gang i løvspringet, men tilvæksten vil ikke blive særligt stor.

Hvis der ikke er kommet nyvækst før august, bør du klage over planterne på det sted, hvor du har købt dem. Du vil så være berettiget til at få erstatningsplanter af samme type og størrelse, som dem, der var døde.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Arresø Pil

Flet selv pilehegnet

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Hegn og hæk > Hvorfor springer min liguster ikke ud?