Kan vi plante en bøgehæk oven på et lag cement i et spadestiks dybde?

I forbindelse med vort køb af hus i »Nøddehaven« skal der plantes en bøghæk langs p-pladsen, som støder op til vor have. Man har lagt en cementbagstøtte til p-pladsen inde på vor grund hvor vores planter skal sættes. Cementen ligger i en spadestiks dybde. Nu får vi at vide, at man vil fjerne lidt af cementen, da de siger, at bøgeplanten sagtens kan leve der. Hvad siger I?

Et hurtigt svar vil blive påskønnet, da det ikke vare længe inden Kuben går i gang med at sætte planter.

På forhånd tak.

Med venlig hilsen
Jan Friis, november 2003

Svar

Da det drejer sig om et hurtigt svar, giver jeg det med de forbehold, som følger deraf:

  1. hverken bøgeplanter eller andre hækplanter kan trives oven på cement
  2. men hvis der er god afdræning indad i haven, og hvis jorden bag bagstøbningen er porøs og gennemtrængelig, så finder rødderne sagtens derhen, så planterne kan gro.

Ergo: Lad ikke entreprenøren nøjes med at fjerne beton. Der skal ske en løsning af jorden inde på jeres side af klumpen.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Arresø Pil

Flet selv pilehegnet

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Hegn og hæk > Kan vi plante en bøgehæk oven på et lag cement i et spadestiks dybde?