Hvilke planter kan bruges i hæk som støjværn?

Jeg har kolonihave op til en stor vej, og hækken er en blanding af hyben, hassel og noget buskværk, jeg ikke kender navnet på. Hvilke planter kan bruges til at gøre hækken mere lydtæt?

Med venlig hilsen
Helle, maj 2002

Svar

Man opnår øget lydtæthed, desto tættere og tungere materiale, man bruger. Det betyder, at de mest kompakte og tætte planter også giver det bedste lydværn. Om de så vil gro i det hele taget, må afhænge af de stedlige forhold. Konkret kan jeg foreslå tætte planter som taks, vorte-berberis og buksbom.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Arresø Pil

Flet selv pilehegnet

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Hegn og hæk > Hvilke planter kan bruges i hæk som støjværn?