Skal jeg gødske min nyplantede bøgehæk?

Jeg plantede sidste år en nu 80 cm høj bøgehæk. Hvor skal siderne klippes? Er det før eller efter et blad, evt. før/efter grendeling? Hvad er det/de optimale tidspunkter for beskæring når jeg ønsker en fyldig hæk?

Nogle af mine planter er gået ud i toppen. Er det bedst at skifte dem, eller kan de komme sig? Giver det for meget forsinkelse for højden?

Min jord er ikke for god (leret). Jeg har dog skiftet noget af jorden og blandet den (sidste år) med lidt sand og kompost. Det hjalp noget. Kan jeg nøjes med at gøde sidst i maj? Hvis jeg også gør det senere, f.eks. i
juli, vil det så have en positiv effekt på planterne eller er det måske ligefremt dårligt at gøre det?

Med venlig hilsen
Michel Mygind Hermansen, marts 2004

Svar

Bøgen er et sart træ, og det er den også, når den bliver brugt som hæk. Derfor bør man altid kun skære én side ind ad gangen. På den måde får planterne tid til at komme sig, før man skærer den modsatte side ind.

Der kan let laves en videnskab ud af det præcise sted, hvor man bør skære en plante, men når det drejer sig om hække, er der kun én ting, man skal have for øje: at den hårde tilbageskæring skal gå dybere, end
man tænker sig den færdige hæks bredde. Derved bliver der god nulighed for at klippe hækken i tynde, urteagtige skud i løbet af sommeren.

Udgåede planter bør skiftes ud snarest muligt, så de kan nå at følge med. Derimod vil tilbagevisnede planter sagtens kunne klare sig, hvis man fjerner det døde.

Endelig gødningstilførsel. Nyplantede buske og træer har ikke godt af gødning. Det forvirrer kun deres kamp for at gendanne et passende forhold mellem rod og top, og resultatet bliver i sidste ende tilbagevisninger både sommer og vinter. Ældre planter, der har nået fuld højde, kan muligvis have behov for et tilskud af gødning, men den bedste måde at give dem det på er og bliver en topdressing med sandblandet kompost i løbet af foråret.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Arresø Pil

Flet selv pilehegnet

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Hegn og hæk > Skal jeg gødske min nyplantede bøgehæk?