Kan det anbefales at plante ædelcypres og thuja sammen som hæk?

Kære Havenyt

Vi har plantet en ædelcypreshæk sidste forår. Planterne var ca. 1,5–2,0 meter høje. De er plantet med ca. 40–50 cm imellem.

Hvornår er det bedst at begynde at beskære den og hvor høj kan sådan en hæk blive?

Vi har tænkt os at plante thuja ind imellem cypresplanterne, da der er huller imellem dem, og på den måde tætte hækken. Kan thuja gro sammen med cypres eller kan andet anbefales?

Med venlig hilsen
Mette Linding Nielsen

Med venlig hilsen
Mette Linding Nielsen, marts 2004

Svar

Hækken kan blive 30–40 meter høj, hvis man venter længe nok. Enhver beskæring vil forsinke væksten, så hvis tanken er at beskære hækken på siderne, så kan man godt vente lidt endnu, men det vil egentlig være bedst at studse siderne (ikke mellemrummene) lidt allerede i år, så man undgår at komme til at klippe i gammelt ved.

Thuja kan glimrende vokse sammen med ædelcypres, og der kan tilmed komme fine farvenuancer ud af det. Jeg kender til et sted, hvor det er gjort, og hvor hækken nu er ca. 2 meter høj og fuldkommen tæt. Det skal dog siges, at sorterne af begge arter har meget forskellig vækstkraft, så den ene kan godt blive lidt aggressiv. Det må man holde øje med og bremse i tide ved en passende beskæring af synderen.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Arresø Pil

Flet selv pilehegnet

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Hegn og hæk > Kan det anbefales at plante ædelcypres og thuja sammen som hæk?