Hvornår skal jeg beskære min ellehæk?

Jeg har en ca. 2 m høj ellehæk, som jeg gerne vil have skåret ned til 1 m. Hvilken årstid er bedst til dette?

Med venlig hilsen
Jørn Prentow, maj 2002

Svar

Det er ikke klogt at skære ned til 1 m, for det vil få planterne til at bryde lige neden for overskæringerne. Resultatet vil blive en hæk, som er helt bar i bunden, og det er velsagtens ikke meningen?

I stedet bør du skære hækken helt ned, dvs. ned til 10 cm over jorden. For at fremme dannelsen af rigtigt mange stammeskud skal du skære hækken ned i januar.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Arresø Pil

Flet selv pilehegnet

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Hegn og hæk > Hvornår skal jeg beskære min ellehæk?