Hvordan forynger jeg min navrhæk?

Vi har overtaget en meget gammel navrhæk – formodentlig ca. 55 år gammel – med tilhørende hus. Hækken står om sommeren flot og frodig, men om vinteren er det tydeligt, at der er mange gamle, tørre grene. Hækken har ikke været passet i ca. 15 år, kun klippet af og til.

Vi vil gerne forynge den, men helst gradvist, da hækken er vores – og den nyanlagte haves – eneste læ mod vestenvinden. Kan man f.eks. skære hver tredje plante helt ned, eller hvad?

Med venlig hilsen
Jan R., maj 2002

Svar

Næh, I skal hellere skære hele den ene side af hækken ind til hovedstammen. Det kunne f.eks. være den side, som vender ind mod haven. Derefter venter I et par år, indtil den inderste side er frisk og tæt. På det tidspunkt skærer I så den yderste side helt ind til hovedstammen. Begge de to hårde beskæringer bør I lægge i vintertiden, så I tvinger navrplanterne til at danne flest mulige stammeskud (vanris). Husk også at gå hver plante efter for døde, syge og visne skud og grene, når I nu er i gang.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Arresø Pil

Flet selv pilehegnet

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Hegn og hæk > Hvordan forynger jeg min navrhæk?